پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:53 - 1396/04/27

خاطره ای شنیدنی از استاد المپیاد مریم میرزاخانی/ماجرای مساله ریاضی که 25 سال بدون حل بود

سعید اکبری استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است که مریم میرزاخانی مسائل را در کوتاهترین زمان ممکن و به سادهترین شکل حل می کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، مریم میرزاخانی نابغه علوم ریاضی که بدلیل بیماری سرطان جان خودش را از دست داد، پیشتر موفق به افتخار آفرینی در المپیاد ریاضی نیز شده بود.

به بهانه درگذشت این دانشمند علوم ریاضی، سعید اکبری یکی از اساتید المپیاد وی یک خاطره شنیدنی از آن دوران برایمان نقل می‌کند: «مریم میرزاخانی دانشجوی المپیادی بود، من استاد حل تمرین او در آن دوران بودم. اردوی آموزشی‌شان هم در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شد.»

اکبری می گوید: «یادم می آید که که یک روز در کلاسشان یک مساله عنوان کردم و به آنها نگفتم که این مساله 25 سال است که حل نشده باقی مانده است.»

البته گفته می شود که آن مساله یکی از بزرگترین مسائل برای ریاضی دانان بود. به همین خاطر سعید اکبری به دانش اموزان گفته بود که هرکسی آن مساله را حل کند به او 10 دلار جایزه می دهد.

سعید اکبری می‌گوید: «سه روز بعد مریم میرزاخانی این مساله را حل کرد. ابتدا فکر کردم که اشتباه کرده، چون بعید می دیدم کسی بتواند این مساله را حل کند.»

وی ادامه می‌دهد: «وقتی شب به آن راه حلی که میرزاخانی به من داده بود نگاه کردم، متوجه شدم که مساله را درست حل کرده است، تصورش را کنید مساله‌ای که 25 سال هیچ دانشمندی نتوانسته بود آن را حل کند یک دختر دانش آموز دبیرستانی حل کرد. من هم به وعده ام عمل کردم و 10دلار به او جایزه دادم.»

راه حل این مساله چند ماه بعد به اسم مریم میرزاخانی در یک مجله خارجی به چاپ رسید.

این استاد دانشگاه همچنین از ویژگی های اخلاقی این دانشمند فقید می‌گوید و معتقد است: او مثبت بود و همیشه سعی می‌کرد که مسائل را در کوتاه ترین زمان و ساده ترین شکل ممکن حل کند. گاهی یک مساله را برایش در ده خط حل می‌کردم اما بعدتر می دیدم که خودش همان مساله را با راه حلی دیگر در سه خط حل کرده است./خبر فوری

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین